Växellådsbyte i Allan Östlunds Morris Minor V4 -58

Allan köpte sin bil 1996 för att bygga en lite tuffare bil än original. I receptet fanns bl a motor från Saab V4 och automatlåda från Ford. Här beskrives en del nyttigt om växellådinstallationen. I JämtMinor kommer en artikel om hela bilen.

I våras började automatlådan läcka olja en hel del och efter en del funderingar bestämdes att byta ut automaten mot en manuell 5-växlad från Ford Sierra. Förhoppningen fanns också att få ner motorvarvet tack vare den femte växeln.

Sagt och gjort. En Sierra-låda letades upp och kom på plats. Allans val föll dock inte på den vanligaste lådan, den sk T9-lådan, utan på en lite kraftigare låda med växellådshus gjutet i ett stycket. Vad jag vet är detta en låda i första hand avsedd för V6:an. Rätta mig om jag har fel!

Vilken låda som är bäst eller vanligast är osäkert men denna låda är "tjockare" men kortare eftersom växelmekanismen sitter som en separat löstagbar enhet baktill. Det gör det lättare att korta av länkaget för att få växelspaken i samma läge som på originalväxellådan. Denna låda är konstruerad för en delad kardan så man behöver också montera ett stödlager.

I den position som Allan monterat motor och låda behöver ingenting göras åt växellådstunneln så hela installationen är förhållandevis enkel. Motorn är monterad med original Saab V4 motorfästen på gummikuddar från Volvo.

Man behöver dock ta fram vinkelslipen för att ta bort en del material på kopplingshuset för att få frigång till kuggstången. "Markfrigången blir också lite sämre än original men om bilen inte sänks och man kör på vanliga vägar så är detta inget problem. Ljuddämparna är det som tar i först.", säger Allan.

// Lasse

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

 

Sidan senast uppdaterad 2009-12-10.