Växellådsbyte i Allan Östlunds Morris Minor V4 -58
Allan köpte sin bil 1996 för att bygga en lite tuffare bil än
original. I receptet fanns bl a motor från Saab V4 och automatlåda från
Ford. Här beskrives en del nyttigt om växellådinstallationen. I
JämtMinor kommer en artikel om hela bilen.
I våras började automatlådan läcka olja
en hel del och efter en del funderingar bestämdes att byta ut automaten
mot en
manuell 5-växlad från Ford Sierra. Förhoppningen fanns också att få ner
motorvarvet
tack vare den femte växeln.
Sagt och gjort. En Sierra-låda letades upp och kom på plats. Allans
val föll dock inte på den vanligaste lådan, den sk T9-lådan, utan på en
lite kraftigare låda med växellådshus gjutet i ett stycket. Vad jag vet
är detta en låda i första hand avsedd för V6:an. Rätta mig om jag har
fel!
Vilken låda
som är bäst eller vanligast är osäkert men denna låda är "tjockare" men kortare
eftersom växelmekanismen sitter som en separat löstagbar enhet baktill.
Det gör det lättare att korta av länkaget för att få växelspaken i samma
läge som på originalväxellådan. Denna låda är konstruerad för en delad
kardan så man behöver också montera ett stödlager.
I den position som Allan monterat motor och låda behöver ingenting göras
åt växellådstunneln så hela installationen är förhållandevis enkel.
Motorn är monterad med original Saab V4 motorfästen på gummikuddar från
Volvo.
Man
behöver dock ta fram vinkelslipen för att ta bort en del material på kopplingshuset för att få frigång till kuggstången.
"Markfrigången blir också lite sämre än original men om bilen inte sänks
och man kör på vanliga vägar så är detta inget problem. Ljuddämparna är
det som tar i först.", säger Allan.
// Lasse
Sidan senast uppdaterad
2009-12-10.
|