Tekniska uppdateringar (källa: Internet, motorpress samt muntlig
info)
BMC bakaxelutväxlingar (BMC-info hämtat från
ML
Produktservice)
Morris - ägare är lyckligt lottade när de vill ändra på
bakaxelutväxlingen . För det första är det lätt att byta , då hela
"klumpen" kommer ut som en enhet , (utom på årsmodell 48 - 53) , så bara
ut med klumpen och in med nästa .
Utväxling |
Antal kuggar |
Kommentar |
5.375 : 1 |
8 / 43 |
Denna utväxling hittas på
den tidiga Minorn. Följden blir låg toppfart - högt varvtal. |
4,875 : 1 |
8 / 39 |
Vanlig på de flesta A 30 .
Känns ungefär som att köra med 5.375 : 1. |
4,555 : 1 |
9 / 41 |
En mycket vanlig utväxling
, då den användes på alla A 35 och A 40 plus alla Minor med 948
cc motorn t.o.m. oktober 1962. |
4,22 : 1 |
9 / 38 |
En utväxling som gör
Minorn rättvisa , då man med denna utväxling lugnt kan köra mil
efter mil i 110 km/t. Användes på alla MG Midget och Austin
Sprite upp till ca: 1970. Användes även på alla 1098 cc A 35, A
40 och 1098 cc Morris Minor. |
3,9 : 1 |
10 / 39 |
Användes på Austin Sprite
och MG Midget från ca: 1970. |
3,727 : 1 |
11 / 41 |
Den högsta tänkbara
utväxlingen som direkt passar Minorn kan hämtas från Riley 1.5
liter och Wolseley 1500 . Båda dessa bilar är ovanliga i Sverige
, men deras utväxlingar höjer toppfarten och sänker motorvarvet
betydligt på en Minor . En starkare motor än orginalet är i
detta fall att rekommendera . |
TIPS
För att veta vilken utväxling en viss differential har kan du titta
efter följande:
På differentialen finns en liten fyrkantig gjuten "klack" på själva
huset . Där står antalet tänder på drevet instämplat t.ex. 9 / 38 . ( =
4.22 : 1 )
Alternativa icke BMC bakaxlar
Bakaxel |
Utväxling |
Spårvidd |
Ford Escort I + II |
3,89:1 |
1296 mm |
Toyota Corolla 1300/1600
8V (mod KE 20/30/50) |
? |
1280 mm (?) |
Sidan senast uppdaterad
2009-12-10. |