Tekniska uppdateringar (källa: Internet, motorpress samt muntlig info)

BMC bakaxelutväxlingar (BMC-info hämtat från ML Produktservice)
Morris - ägare är lyckligt lottade när de vill ändra på bakaxelutväxlingen . För det första är det lätt att byta , då hela "klumpen" kommer ut som en enhet , (utom på årsmodell 48 - 53) , så bara ut med klumpen och in med nästa .

Utväxling Antal kuggar Kommentar
5.375 : 1 8 / 43 Denna utväxling hittas på den tidiga Minorn. Följden blir låg toppfart - högt varvtal.
4,875 : 1 8 / 39 Vanlig på de flesta A 30 . Känns ungefär som att köra med 5.375 : 1.
4,555 : 1 9 / 41 En mycket vanlig utväxling , då den användes på alla A 35 och A 40 plus alla Minor med 948 cc motorn t.o.m. oktober 1962.
4,22 : 1 9 / 38 En utväxling som gör Minorn rättvisa , då man med denna utväxling lugnt kan köra mil efter mil i 110 km/t. Användes på alla MG Midget och Austin Sprite upp till ca: 1970. Användes även på alla 1098 cc A 35, A 40 och 1098 cc Morris Minor.
3,9 : 1 10 / 39 Användes på Austin Sprite och MG Midget från ca: 1970.
3,727 : 1 11 / 41 Den högsta tänkbara utväxlingen som direkt passar Minorn kan hämtas från Riley 1.5 liter och Wolseley 1500 . Båda dessa bilar är ovanliga i Sverige , men deras utväxlingar höjer toppfarten och sänker motorvarvet betydligt på en Minor . En starkare motor än orginalet är i detta fall att rekommendera .

TIPS
För att veta vilken utväxling en viss differential har kan du titta efter följande:
På differentialen finns en liten fyrkantig gjuten "klack" på själva huset . Där står antalet tänder på drevet instämplat t.ex. 9 / 38 . ( = 4.22 : 1 )

 

Alternativa icke BMC bakaxlar

Bakaxel Utväxling Spårvidd
Ford Escort I + II 3,89:1 1296 mm
Toyota Corolla 1300/1600 8V (mod KE 20/30/50) ? 1280 mm (?)

 

Sidan senast uppdaterad 2009-12-10.