Tekniska uppdateringar av bromsar (källa: Internet, motorpress samt muntlig
info)
Skivor VW Polo/Golf
Detta är den absolut vanligaste skivbromskonverteringen i Sverige.
Antagligen av det skälet att tidningen Wheels 1978 körde en
artikelserie där man moderniserade och customiserade en Morris Minor
och använde just Polo-skivor. Detta är inget "bulta-på-jobb" men inte
svårt att genomföra. Lite efterforskningar har givit följande lista
över vad som skall införskaffas:
- Ok, skivor, belägg samt bromsslangar för oken från VW Polo
1978-79 alt VW Golf I med 1100cc-motorn.
- Reduceringsventil för bakbromsarna (Volvo 142 fungerar bra enl
Sören Kallin).
- Extern bromsoljereservoar. Se leverantörer i länklistan eller
bygg själv.
- Specialtillverkat fäste för bromsoken. Sören Kallin kan
tillverka detta till de som önskar.
- Servoaggregat från någon av leverantörerna i länklistan (inte
nödvändigt men det blir lite hårdtrampat annars). Några har provat
Volvo Amazon servo men tycker att det blir för mycket servoverkan
och därför monterat bort servot.
OBS att antingen svarvas hjulnavet ner för att passa Polo
bromsskiva eller så svarvas bromsskivan ur för att passa navet.
Alla kör utan bromssköld och det går att använda huvudcylindern
från en Minor 1000.
NYTT! Vår medlem Lars Andersson från Västsverige har återupplivat
detta koncept och använt VW Golf I 1100cc bromsok. Han har skrivit ner
en lite sammanställning över material och jobb (se
PDF-fil).
Ford-baserade skivor
På eftermarknaden finns färdiga kompletta satser baserade på Ford
Sierra/Escort ventilerade skivor. Komplett med specialtillverkade
nav av lättmetall. Säkert väldigt bra satser och ett enkelt sätt att
uppdatera bromsarna men med en standard 948 - 1275 motor i bilen
behövs nog knappast ventilerade skivor så det låter överdrivet
kraftigt.
Övriga
På engelska och australienska webbsidor kan man ta del av diverse
bromsuppdateringar baserade på Datsun-, Toyota- och Fiat-grejor.
Eftersom de aktuella bilarna är sällsynta i Sverige idag så är det
inget lättillgängligt alternativ. Reservdelspriserna är också
relativt höga för italienska och japanska bilar.
Sidan senast uppdaterad
2009-12-10. |