Tekniska uppdateringar av bromsar (källa: Internet, motorpress samt muntlig info)

Skivor VW Polo/Golf
Detta är den absolut vanligaste skivbromskonverteringen i Sverige. Antagligen av det skälet att tidningen Wheels 1978 körde en artikelserie där man moderniserade och customiserade en Morris Minor och använde just Polo-skivor. Detta är inget "bulta-på-jobb" men inte svårt att genomföra. Lite efterforskningar har givit följande lista över vad som skall införskaffas:

  • Ok, skivor, belägg samt bromsslangar för oken från VW Polo 1978-79 alt VW Golf I med 1100cc-motorn.
  • Reduceringsventil för bakbromsarna (Volvo 142 fungerar bra enl Sören Kallin).
  • Extern bromsoljereservoar. Se leverantörer i länklistan eller bygg själv.
  • Specialtillverkat fäste för bromsoken. Sören Kallin kan tillverka detta till de som önskar.
  • Servoaggregat från någon av leverantörerna i länklistan (inte nödvändigt men det blir lite hårdtrampat annars). Några har provat Volvo Amazon servo men tycker att det blir för mycket servoverkan och därför monterat bort servot.

OBS att antingen svarvas hjulnavet ner för att passa Polo bromsskiva eller så svarvas bromsskivan ur för att passa navet.

Alla kör utan bromssköld och det går att använda huvudcylindern från en Minor 1000.

NYTT! Vår medlem Lars Andersson från Västsverige har återupplivat detta koncept och använt VW Golf I 1100cc bromsok. Han har skrivit ner en lite sammanställning över material och jobb (se PDF-fil).

Ford-baserade skivor
På eftermarknaden finns färdiga kompletta satser baserade på Ford Sierra/Escort ventilerade skivor. Komplett med specialtillverkade nav av lättmetall. Säkert väldigt bra satser och ett enkelt sätt att uppdatera bromsarna men med en standard 948 - 1275 motor i bilen behövs nog knappast ventilerade skivor så det låter överdrivet kraftigt.

Övriga
På engelska och australienska webbsidor kan man ta del av diverse bromsuppdateringar baserade på Datsun-, Toyota- och Fiat-grejor. Eftersom de aktuella bilarna är sällsynta i Sverige idag så är det inget lättillgängligt alternativ. Reservdelspriserna är också relativt höga för italienska och japanska bilar.

 

Sidan senast uppdaterad 2009-12-10.